Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Léböjt Katesz módra

2008.06.11

 

Mielőtt nekilátsz, nagyon fontos tudni és tudatosítani, hogy miért csinálod ezt a böjtöt. Ha akarod és tudatosan kezded el, az agyad átáll rá és könnyebben bírod majd.

Amikor léböjtölsz, átmosod a szervezeted. Az autóban az alkatrészeket szét tudod szedni és mechanikusan kitisztítani. A testeddel nem így van, tehát belülről kell átmosni vízzel. Picit leáll majd a szilárd ételek emésztési folyamata, a szervezet átáll picit a kiválasztásra, tehát salaktalanít.

 

Tudni érdemes, hogy az emésztés rengeteg energiánkba kerül! Ezért is vagyunk álmosak időnként egy jó ebéd után. De ha hosszabb ideig nem eszel, csak iszol, akkor a szervezet átáll teljesen a kiválasztásra, és nem használ annyi energiát, mint amikor eszel. Pl. egy hetes böjtök már nagyon jók, mert a második nap után a tested átáll, és sokkal több energiád marad mindenre, mint egyébként. Volt olyan is, aki futóversenyt nyert böjt alatt. Ugyanakkor sokkal több pihenésre is szükség van. Többször keveset! Ez az elv. A szervezet ilyenkor a tartalékaihoz nyúl, abból táplálkozik emésztés helyett, ezáltal súlyt is veszítesz.

 

Fontos pontok:

  1. Szervezetünk rendkívül jól alkalmazkodik! Kibírja a forró sivatagot, és fagyban is kiállhatsz egy darabig az udvarra meztelenül. Mégis, ha minden előkészület nélkül teszed ezt, a sivatagban gyorsan kiszáradhatsz, a fagyban azonnal meghűlhetsz. Az azonnali váltásokat nem bírjuk. Ha fokozatosan csinálod, pl. minden nap egy perccel többet töltesz hidegben és a zuhanyzást is hideg vízzel fejezed be, tovább bírod majd meghűlés nélkül azon az udvaron. A böjthöz is előkészület kell, be kell vezetni legalább 3, de inkább 5 nappal előtte elkezdve. Fokozatosan kell elhagyni a szilárd ételeket. Legelőször a húst, tejterméket, aztán a többit. A növények közül a burgonya rendkívül jól lúgosít, ezért érdemes azt szinte az utolsó napig megtartani. De az utolsó böjt előtti napon már nem szabad belőle sokat enni. Inkább a nyers zöldségeket. (Tipp: ha szereted a krumplipürét, pici TEAVAJON piríts meg egy kis vöröshagymát. Az enyhén sós vízben főtt burgonyát törd össze és keverd bele a hagymát.) Az olajat és a sót is fokozatosan kell elhagyni, az utolsó napon már ne sózz semmit. Ez nem túl jó érzés…

 

  1. Nagyon fontos a rengeteg folyadék és a mozgás. Napi 2,5-3 litert legalább inni érdemes a jó közérzet érdekében. Ha jól böjtölsz, elvileg nagy éhségérzetet nem érzel majd. Ha éhes vagy, azonnal igyál. Érdemes ugyanakkor napközben pihenőket tartani, amikor még csak nem is iszol. Akkor legalább pihen az emésztőrendszer.

 

  1. Amiket ihatsz ilyenkor: víz minden mennyiségben. Nem dobozos, hanem FACSART gyümölcsök levei. Ezeket át kell szűrni, nem meginni a benne lévő gyümölcshús darabokat. (Én azért ezzel szoktam csalni…) Ezek a gyümölcsök bármilyenek lehetnek, amit facsarni, centrifugálni lehet. Pl.: narancs, mandarin, grapefruit, eper, cseresznye, kiwi, alma, akár répa is. A körtét kerüljük, ha lehet. A darabjai a vesét nehéz munkára késztetik. Ezen kívül a salaktalanító gyógyteák is rendben vannak, és a zöld tea is jó. Bár ez utóbbitól, lehet, hogy éhes leszel. Ezeket mindig maximum citromlével ízesítsd. Elég gyümölcscukor fog úgyis a véredbe jutni, nem kell édesítőszer. Vizet éjszaka is ihatsz, ha hiányzik, azt bármikor! A gyümölcsleveket akár meghatározott módon el is oszthatod a nap folyamán. Legyen mondjuk egy „reggelinek” szánt gyümölcslé adag, aztán „ebédre” ihatsz még akár dobozos paradicsomlevet is, hogy azt a picinyke sót azért pótold… Aztán „vacsorára” ismét facsart gyümölcs, vagy ilyesmi. Ezeket eheted egy kistálból kanállal is, hogy az étkezés illúziója megmaradjon. Mindig lassan, kortyonként igyál gyümölcsleveket, nehogy magassá váljon a gyomorsav szinted. „Főétkezések” alkalmával mindig legyél jelen, figyelj az ízekre, ülj le picit. „Étkezések” közt pedig víz és tea kívánság szerint. Ha kávéztál és hiányzik, fekete tea, bár ezt ajánlom zöldre lecserélni.

 

  1. Ha (végre) vége a böjtnek, a felvezetés szintén legalább 3-5 nap legyen. Az első étkezéses napon a reggeli ideális esetben még gyümölcslé. A böjt megtörésére egy almát ajánlok dél körül. Fogyaszd el úgy, ahogy jól esik. Vághatod, haraphatod, lényeg, hogy lassan edd és élvezd! Aztán fokozatosan lehet pl. só nélkül megfőzött répa, zöldség, burgonya az étlapon (lehetőleg bio). Mivel a székleted valószínűleg be fog állni, (bár van, akinek nem) később érdemes néhány szem aszalt szilvát beáztatni még este egy kis vízbe és natúr joghurtba belekeverve – hozzáadva egy kis zabkorpát - megenni. Ettől megindulnak a dolgok.  Lehet teljes kiőrlésű kenyér, jam, pici teavaj, nyers zöldségek, meg ilyesmi. Visszatérhet a krumplipüré, főtt zöldköret, párolt zöldségek, és végül a hús és a tejtermékek az 5. napon.

 

  1. Amit érezhetsz böjt közben:

- Időnként picit émelyeghet a gyomrod. Talán a savszinted más, mint szokott. Ilyenkor vizet igyál, az helyre dobja, vagy nyelj minél többet a saját nyáladból. Az semlegesíti. (Végső esetben rágózz, az minden ilyen problémát megold.)

 

- Picit szédülhetsz alkalmanként, ez azért van természetesen, mert egyrészt nem eszel, másrészt salaktalanítassz, harmadrészt nincs annyi felesleges anyag a szervezetedben, amihez már hozzászoktál, pedig szükségtelen. Ilyenkor tarts pihenőt. Többször pihenj és többet, mint szoktál. Végső esetben, ha nagyon szédülsz, egész pici mézet szopogass el, hogy a vércukor szinted megemelkedjen.

 

- Sokkal hamarabb elfárad az ember, mint egyébként. Úgyhogy javaslom, a böjt időszakára ne tervezz azért triatlont.  Érdemes mozogni, még olyan dolgot is csinálhatsz, ami megizzaszt. De ilyenkor többször kell rövidebb pihenőt tartani. Így könnyebben bírod majd.

 

- Ne böjtöljön az, akinek súlyos betegsége van, életmentő, vérnyomás, vagy cukor gyógyszert szed! Ha bármelyik így van, kérd ki orvosod véleményét erről.

 

- Böjt alatt mentálisan is megtisztul az ember. Lehetnek álmaid, amik furcsák, de sokatmondóak. Sok mindent összerak magában az ember, ami azelőtt nem ment. Lehetnek felismeréseid, rájöhetsz dolgokra. De ehhez az kell, hogy e pár nap alatt a be-, és levezetéssel együtt már figyelj nagyon magadra. Tiszteld magad pihenéssel is.

 

Nem mondom, hogy sétagalopp, de végigvihető, ha elszánt vagy és szem előtt tartod, miért szeretnéd.

 

Végül néhány tipp a böjt levezető és felvezető étrendjét illetően, mivel kértétek, hogy legyen (ezek tényleg csak tippek, változtathatsz, amin szeretnél és nyilván nem kell minden felsorolt ételt megenned ):

 

Böjt levezetés:

     5. nap:  

Reggeli: Tea, víz, gyümölcslé. Gyümölcs (pl.: alma, málna, cseresznye, /ananász nagyon jó!/ sárgabarack, őszibarack), teljes kiőrlésű kenyér, teavaj, bio jam, főtt tojás, nyers zöldségek (pl.: paradicsom, jégsaláta, uborka, retek, paprika) müzli gyümölcslével.

 

Uzsonna: gyümölcs, zöldség

 

Ebéd: Tea, víz, gyümölcslé. Rántott gomba, karfiol, cukkíni, barnarizs, burgonyapüré, petrezselymes burgonya, görög saláta sajt nélkül (tehát mindenféle nyers zöldségből saláta) húsleves zöldségei, zeller, stb. Lehet bab, borsó bárhogyan elkészítve, akár teljes kiőrlésű tészta is zöldségekkel.

 

Vacsora: lásd: reggeli. Tea, víz, gyümölcslé

 

4. nap:

A fenti menü érvényes, de ne egyél tésztát és rántott dolgokat. Csak pároltan mindent, vagy pici vajon megpirítva.

 

3. nap: szintén zenész

 

2. nap: Sok folyadék! Gyümölcsök, főleg alma, burgonyapüré tejtermék nélkül, alig sózva, vagy egyáltalán nem. Nyers zöldségek, gyümölcsök, párolt zöldségek. Barna rizs is jöhet.

 

1. nap: Sok folyadék! Gyümölcsök, főleg alma, burgonyapüré tejtermék nélkül, alig sózva, vagy só nélkül. Nyers zöldségek, gyümölcsök, párolt, főtt zöldségek. Barna rizs is jöhet. Ennyi. (Felvezetésnél ugyanezek érvényesek, de a kezdeteknél a 4. pontban olvasottakat érdemes alkalmazni.)

 

Étkezések közben fontos a sok folyadék, a mozgás, és egyél többször keveset. Ne legyél éhes! Ha így érzel, igyál, vagy egyél gyümölcsöt.

 

HAJRÁ!